כיצד נשמור על איזון הורמונלי תקין לאורך שנים?

כיצד נשמור על איזון הורמונלי תקין לאורך שנים

תוכן עניינים

לאורך כל גופנו, על כלל תפקודיו המורכבים, פרושה רשת נרחבת של בלוטות. יחד, הן מרכיבות את המערכת האנדוקרינית. כדי להבטיח שכלל מערכות הגוף יפעלו באופן הרמוני, יסונכרנו היטב וכלל הפעולות השוטפות יתואמו, עושה המערכת האנדוקרינית שימוש בחומרי איתות כימיים העוברים בכל גופנו ומווסתים שלל תהליכים פיזיולוגיים. 

חומרים אלו מכונים הורמונים. ניתן לראות את ההורמונים כמעין שליחים מהירים של הגוף התורמים לתיאום וויסות כמה מהתפקודים הקריטיים ביותר כמו חילוף החומרים, תהליכי גדילה והתפתחות, שינה, תפקוד מיני ורבייה.

לכן, מטבע הדברים איזון הורמונלי הוא מההיבטים המשמעותיים ביותר לבריאות ורווחת האדם. לאורך השנים, אמנם, עשויים לחול אי סדרים במערכת זו ולגרום להפרעות באיזון ההורמונלי. ככל שהאיזון במערכת יופר, עשוי מצב זה לגרור שלל מצבים בריאותיים ותסמינים המשבשים את איכות החיים. מגמה זו משותפת לגברים ונשים כאחד ועשויה להתרחש גם בגיל צעיר. 

החדשות הטובות הן שישנם לא מעט סימנים שיכולים לאותת לנו שהגיע הזמן לחפש אחר פתרון וכיום יותר מתמיד, זמינים פתרונות טבעיים ואיכותיים שיוכלו לשפר משמעותית את איכות חייך. כאן, נבחן כיצד ניתן לזהות חוסר איזון הורמונלי ובאילו הצעדים שנוכל לנקוט בהם על מנת להשיב את תפקודה התקין של מערכת זו.

בעיות באיזון הורמונלי – כל תמרורי האזהרה!

בכל רגע מתרחשות בגוף האדם אלפי פעולות, אשר רבות מהן – מפעולות פיזיות, דרך התנהגותיות ועד לרגשיות – אינן יכולות להתבצע ללא בקרת ההורמונים. למעשה, נדרשת כמות קטנה של הורמון כדי לשנות את חילוף החומרים של התאים הקולטים את ההורמונים. ככל שנזהה אותם בזמן, נוכל להתחיל לקבל תפקוד בשלב מוקדם ולהבטיח כי לא תימשך התדרדרות.

אלו כמה מהתסמינים שחשוב להקדיש להם את תשומת הלב:

מחזור לא סדיר

על אף שישנם גורמים רבים שעשויים להסביר תסמין זה, שינויים בסדירות המחזור החודשי עשויים להוות גם סימן להיעדר איזון הורמונלי. ככל שהמחזור נעשה ארוך או קצר מהרגיל, כבד או קל מתמיד, מופיע באופן לא עקבי או אפילו נעדר לחלוטין בחודשים לחלוטין, חשוב לבחון את האפשרות שהאיזון ההורמונלי הופר.

הופעת פצעי אקנה

הופעה של פצעי אקנה בשיעור גבוה, בעיקר בקרב נשים בוגרות, עשויה לאותת על עלייה ברמות ההורמונים בגוף. לעתים קרובות, פעילות הורמונלית מוגברת גורמת לייצור יתר של סבום ושומניות גבוהה בעור. תופעות אלו יגרמו בסופו של דבר לסתימת נקבוביות עור ולהופעת הפצעונים. 

איזון הורמונלי הוא אחד מההיבטים המשמעותיים ביותר בתכיפות ושיעור הופעת פצעי אקנה ולכן, חשוב שנקדיש לכך תשומת לב.

עלייה ניכרת במשקל

ככל שהמשכת להקפיד על תפריט התזונה השגרתי שלך ועל הרגלי הפעילות הקבועים, אך עדיין חלה עלייה במשקל, ייתכן שההסבר לכך טמון באיזון ההורמונלי. שינויים בייצור האינסולין ועלייה ברמת הקורטיזול, ההורמון האחראי על המתח, עשויים לגרום לעלייה ניכרת במשקל, או לכל הפחות להקשות משמעותית על מאמצים לרדת במשקל.

עייפות כרונית

חוסר איזון הורמונלי עלול לגרום לחוויה קבועה של תשישות, במיוחד בקרב נשים. לרוב, תסמינים אלו מופיעים עקב שינויים בתפקוד בלוטת התריס. הירידה בתחושת האנרגיה עשויה להיות משמעותית ולהשפיע באופן ניכר על התפקוד.

גלי חום

גלי חום הם סימפטום שכיח של גיל המעבר, הנגרם מירידה ברמות האסטרוגן. עם זאת, גלי החום עשויים להופיע גם בקרב קבוצות גיל אחרות וכתוצאה משינויים בתפקודים הורמונליים אחרים. גם כשמדובר בתסמיני גיל המעבר. טיפול נכון המסייע לאיזון הורמונלי עשוי לסייע משמעותית בתסמינים הלא נעימים.

בעיות פוריות

בעיות באיזון ההורמונלי עשויות להשפיע משמעותית על הפוריות בקרב גברים ונשים כאחד. בקרב נשים, חוסר האיזון ישפיע על סדירות המחזור ויפגע ביעילות הביוץ. בקרב גברים, ירידה ברמת הטסטוסטרון עשויה להוביל לספירת זרע נמוכה, פגיעה בתנועתיות הזרע ולירידה משמעותית בחשק ובתפקוד המיני.

נשירת שיער

נשירה בהיקף גבוה, בעיקר בקרב נשים, מהווה תסמין לשינויים ברמות האסטרוגן או הטסטוסטרון.
חשוב שנזכור שתסמינים אלו יכולים להיגרם ממגוון גורמים. כדי לוודא שכלל התופעות שאנו חווים אכן נובעות מגורמים הקשורים לאיזון הורמונלי, חשוב להיוועץ ברופא המתמחה בתחום על מנת לבחון מהם הגורמים המדויקים ולקבל המלצות לטיפול יעיל.

מהם הגורמים המשפיעים על איזון הורמונלי?

הגורמים המשפיעים על האיזון ההורמונלי הם רבים וחולשים על כל היבטי שגרת החיים ומאפייני הגוף שלנו. אלו כמה מהמרכזיים שבהם.

הרגלי תזונה

למזון שאנו אוכלים עשויה להיות השפעה משמעותית על רמות ההורמונים שלנו. תזונה עשירה בסוכר, פחמימות מזוקקות ומזונות מעובדים עלולה לשבש את ייצור ההורמונים ולהוביל לחוסר איזון. עם זאת, תזונה עשירה בחלבון, סיבים ושומנים בריאים מן הצומח כמו אבוקדו ואגוזים, מסייעת בוויסות ייצור ההורמונים ומקדמת איזון.

מתח

שגרת החיים של כולנו רוויה במתח יותר מתמיד. קצב החיים מהיר ומשימות רבות נדרשות מאיתנו במסגרת זמנים צפופה. חוויה של מתח מתמיד עשויה לשבש באופן מהותי את האיזון העדין המאפיין את המערכת ההורמונלית. כאשר אנו במתח, הגוף משחרר את ההורמון קורטיזול, שעלול להפריע לייצור הורמונים אחרים. לאורך זמן, מתח כרוני יכול להוביל לחוסר איזון ולמגוון בעיות בריאותיות.

היעדר פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה חיונית לאיזון ההורמונים. פעילות גופנית מסייעת באופן ניכר בוויסות רמות האינסולין ולעתים קרובות, הדבר משפיע על האיזון הכולל של הפעילות ההורמונלית בגוף. כמו כן, אורח חיים פעיל תורם להפחתת רמות המתח וכתוצאה מכך, על ירידה בייצור הקורטיזול המשבש את האיזון ההורמונלי.

שינה בלתי מספקת

חלק בלתי מבוטל מייצור ההורמונים מתבצע בזמן שאנו ישנים. ללא שעות שינה מספקות, הגוף יתקשה לייצר כמות ראויה של הורמונים חיוניים ובעיקר טסטוסטרון והורמוני גדילה.

חשיפה לרעלנים

רעלים סביבתיים, כמו חומרי הדברה, זיהום אוויר ומזון מעובד, עלולים לשבש את ייצור ההורמונים.

לאיזון הורמונלי גורמים גנטיים

לחלק מבני האדם נטייה גנטית לחוסר איזון בתפקוד ההורמונלי, כמו למשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS).

מצבים רפואיים כרוניים

הפרעות בבלוטת התריס עלולות לשבש את ייצור הורמוני בלוטת התריס, מה שעלול להוביל לחוסר איזון. סוכרת יכולה גם לשבש את ייצור האינסולין, מה שיכול להשפיע על הורמונים אחרים בגוף.

חשוב לציין שבעיות באיזון ההורמונלי יכולות להיגרם משילוב של גורמים והגורם הבסיסי משתנה מאדם לאדם. זיהוי הגורם העיקרי לחוסר איזון הורמונלי הוא המפתח לפיתוח תוכנית טיפול יעילה.

טיפול יעיל לשמירה על איזון הורמונלי

כעת, משבחנו מקרוב את שלל התסמינים המעידים על בעיות באיזון ההורמונלי ואת שלל הגורמים לו, נסקור כאן כמה מההיבטים שיאפשרו לנו להשיב לגוף את האיזון ולשפר את איכות חיינו.

תזונה בריאה ומאוזנת

ייצור הורמוני דורש צריכה קבועה ומספקת של חלבונים, סיבים תזונתיים ושומנים ממקור צמחי. מזונות העשירים בחומרים מזינים אלו יכולים לסייע בוויסות ייצור ההורמונים ולקדם איזון הורמונלי. מזונות מעובדים ורווי סוכר וצריכת אלכוהול מופרזת הם מהמזונות המזיקים ביותר לתפקוד הורמונלי תקין.

אלו כמה מהמזונות שמומלץ לשלב בתפריט באופן קבוע, אם טרם עשית זאת:

  • אגוזים וזרעים: אגוזים וזרעים עשירים בשומנים בריאים, חלבון וסיבים. אלו מסייעים משמעותית בייצור תקין של הורמונים.
  • דגים שומניים: דגים שומניים, כמו סלמון וסרדינים, עשירים בחומצות שומן אומגה 3 המווסתות את התפקוד ההורמונלי ומפחיתות דלקות.
  • אבוקדו: גם אבוקדו עשיר בשומנים בריאים ובסיבים תזונתיים.
  • עלים ירוקים: עלים ירוקים, כמו תרד וקייל, עשירים בוויטמינים ומינרלים החיוניים לייצור הורמונים.

ניהול אורח חיים מופחת מתח

כאמור, מתח כרוני עלול לשבש את האיזון ההורמונלי באופן מקיף. לכן, ניהול נכון של המתח בחייך יכול לעשות את כל ההבדל כשזה מגיע לרמות הקורטיזול בגופך ולתפקוד תקין של המערכת ההורמונלית.

תרגול יוגה קבוע, טכניקות מיינדפולנס ותרגילי נשימה יכולים לסייע באופן ניכר בקידום ההרפיה בגוף, הפחתת הורמוני המתח ולקידום איזון כולל במערכת. הקדשת זמן לפעילויות מרגיעות ונעימות, שמירה על זמן פנאי באופן קבוע וניהול מושכל של שעות העבודה יכולים גם הם להשפיע משמעותית על מפלס המתח והחרדה.

לשמור אל אורח חיים פעיל

פעילות גופנית סדירה חיונית לאיזון הורמונלי. גוף הנמצא בכושר מתמיד מפגין לרוב ויסות מיטבי של רמות האינסולין. לעתים קרובות, רמות אינסולין תקינות משפיעות באופן ניכר על ייצור ואיזון הורמונים רבים אחרים בגוף. 

כמו כן, שמירה על אורח חיים פעיל יבטיח ירידה משמעותית במתח הכללי, מה שיתרום עוד יותר למעגל החיובי של האיזון ההורמונלי. מומלץ ליצור איזון חכם בין פעילות אירובית כמו שחייה, ריצה או רכיבה על אופניים שיסייעו בייצור האינסולין ובין אימוני כוח שיתרמו להגדלת מסת השריר והפחת מסת השומן. 

גם לגורמים אלו השפעה ניכרת על הפעילות ההורמונלית. פעילות גופנית מודעת כמו פילטיס או יוגה יתרמו באופן ניכר גם ל רמות האינסולין וגם לירידה במפלס המתח.

מומלץ בחום לשקול טיפול הורמונלי טבעי

כל הפתרונות שמנינו מומלצים לכל בני האדם באשר הם, ללא קשר לתפקוד ההורמונלי שלהם. שמירה על רמות מתח נמוכות, תזונה בריאה ואורח חיים פעיל תורם לשלל תפקודים והיבטים פיזיולוגיים. 

עם זאת, לא תמיד שגרת החיים הבריאה תספיק על מנת להבטיח תפקוד מאוזן ותקין של המערכת ההורמונלית. בין אם מדובר במצב רפואי כרוני או בשינויים זמניים, ישנם טיפולים טבעיים הכוללים תוספי מזון וצמחי מרפא שיוכלו להקל על התסמינים ומומלץ לבחון אותם.

בארה"ב וברחבי העולם ישנו טיפול פורץ דרך כבר למעלה מ 20 שנה , שיטת טיפול מתקדמת תסייע, בהתמודדות עם חוסר איזון הורמונלי בגוף, המאפיינים את תקופת גיל המעבר, באמצעות Pellets – כמוסות בהחדרה תת עוריות. הבשורה היא שב 5 השנים האחרונות ניתן לקבל את הטיפול הזה גם בארץ ,ביוזמת חברת Revive Pharm ובשיתוף מעבדת לומינרה פארם.

Pellets - לאיזון הורמונלי - פתרון טבעי לגוף מה זה ? ולמי מתאים ?

נשים וגברים בגיל המעבר ,מרגישים שינויים הורמונליים מתמשכים בגוף? עייפות, עלייה לא מוצדקת במשקל,שומן בטני, מצבי רוח משתנים, קשיים בשינה, גלי חום, ירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק פגיעה בכח גברא ועוד?

כדאי לכם לדעת שהורמונים זהים הביולוגית Bio identical hormone אינם חומרים סינטטיים. הם מיוצרים ממצוי של בטטת ים וסויה ומכילים את המבנה ההורמונלי המדויק של ההורמונים האנושיים.

הכמוסות (Bio identical Hormone Pellets), מוחדרות מתחת לעור ברקמה שומנית מעל לאזור הישבן ומשחררות את ההורמונים אשר מחקים באופן זהה את אותם הורמונים המשתחררים מהשחלות/אשכים ישירות אל מחזור הדם ובהתאם לצרכי הגוף, (זמני לחץ נפשי, פעילות גופנית, מאמץ פיזי, או התרגשות) ומאפשרת איזון הורמונלי בכל רגע נתון, כמעט ללא תופעות לוואי וללא פגיעה בתפקוד הכבד,בניגוד לנטילת הורמונים באמצעות בליעה או הזרקה. 

שיטה זו מוודאת את מתן הכמות הנכונה של ההורמונים, המתאימה לכימיה של גוף המטופל. הגוף עצמו משתמש מתוך מאגר תשלובת ההורמונים שהוחדר, רק בהורמונים הנדרשים ויותר מכך, רק כאשר הם נדרשים. כך שהגוף נמצא באיזון הורמונלי בכל רגע נתון.

ה pellets הכמוסות התת-עוריות מיוצרות באמצעות הכנה רוקחית בלומינרה פארם, מעבדה ייעודית להכנות c באישור משרד הבריאות. Bio identical hormones. בדומה לארצות הברית, החדרת הכמוסות תתבצע אצל רופאים בעלי הכשרה מתאימה, בשלב הראשון, תבוצע בדיקת דם שתקבע את הפרופיל ההורמונלי. 

בהתאם לכך יוכנו הכמוסות במעבדה בהכנה רוקחית מותאמת אישית, ולאחר מכן תתבצע החדרה שלהן לגוף. תוך ימים ספורים המטופלים צפויים לחוש את ההשפעות החיוביות, והעדר התסמינים השליליים.

רוצה לשמוע עוד על הפתרון שמסייע לגברים ונשים לשמור על איזון הורמונלי? נשמח להשיב על כל שאלה שעשויה להיות לך. אנו מזמינים אותך לפנות אלינו עוד היום באתר והצוות שלנו יחזור אליך בהקדם עם כל המידע.

חייגו 072-2744162 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

מאמרים נבחרים

עוד מאותו נושא