טסטוסטרון אצל נשים

טסטוסטרון אצל נשים

תוכן עניינים

הטסטוסטרון ידוע כהורמון המין הגברי, אך מיוצר בכמויות קטנות גם אצל נשים ולמעשה חשוב מאוד לבריאות הפיזית והנפשית של האישה ולהתפתחות מינית תקינה.

איך נוצר טסטוסטרון בגוף האישה

אצל נשים מיוצר הורמון הטסטוסטרון בכמויות קטנות בבלוטת יותרת הכליה (האדרנל) ובשחלות, כשלמעשה רמת הפרשת ההורמון בגברים גדולה פי 10 מאשר אצל נשים, אך נשים יותר מושפעות מפעילותו.
טסטוסטרון נוצר למעשה מכולסטרול ובדומה למרבית ההורמונים בגוף, נישא ליעדיו על ידי מחזור הדם.
בגוף האישה ההורמון אינו נשאר בצורתו המקורית אלא הופך, על ידי האנזים ארומטאז, לאסטרדיול שהוא הורמון המין הסטרואידי הנשי העיקרי בקבוצת הורמוני האסטרוגן.

תפקידי הטסטוסטרון בגוף האישה

ייצור תקין של טסטוסטרון ואסטרדיול בגוף האישה הכרחי להתפתחות תקינה של מערכת המין : גדילת והתפתחות אברי המין, מבנה הרחם, ייצור והפרשת החלב בזמן ההיריון ולאחר הלידה.
האסטרדיול אחראי גם לאלמנטים רבים בבגרות המינית וגורם לשינויים הפיזיים המובהקים בין נשים לגברים, כמו למשל : גדילת השדיים, אופן פיזור השומן בגוף ועיצובו בצורה נשית, צמיחת שיער הערווה, איזון ועצירת הצמיחה לגובה.
הורמון זה קיים בכמות הגבוהה ביותר בדם במהלך תקופת הפריון של האישה ויורד באופן הדרגתי עם תחילת גיל הבלות. כמותו בדם גדלה בהדרגה כשמתחיל המחזור החודשי ומגיעה לשיא כעשרים יום לאחר תחילת המחזור, לעלייה זו תפקיד חשוב בתהליך הביוץ בשלב הקרוי השלב הלוטאלי שבו יוצאת הביצית מן השחלה לעבר הרחם.
האסטרדיול אחראי בשלב זה גם על צמיחת רירית הרחם שמתכוננת לקליטת העובר ולייצור ריר והפרשות מוגברים בצוואר הרחם והנרתיק, שתפקידם לסייע לתנועת הזרע לעבר הביצית ולהישרדותו בסביבת הנרתיק החומצית.
אם כך, בניגוד לתפיסה הרווחת, יש להורמון הטסטוסטרון השפעה רבה על בריאות האישה ויכול להועיל בתחומים פיזיים רבים כמו : תחזוקת העצמות, תמיכה בבריאות כלי הדם והלב, הגברת מסת שריר ועוד.
אבל כשיש פחות מדי או יותר מדי טסטוסטרון בגוף האישה, זה יכול לגרום לבעיות בריאות שונות שמפריעות לתפקוד התקין ולאיכות החיים.

טסטוסטרון ברמה גבוהה

רמות ההורמון יכולות להשתנות מאישה לאישה,
כשהורמון הטסטוסטרון מתקיים בגוף האישה ברמה גבוהה זה יכול להביא להתפתחות מאפיינים גבריים כמו : העמקת הקול, שיעור יתר באזורים שונים בגוף, הפרעות במחזור החודשי, פגיעה בפריון, פצעי אקנה על הפנים ואפילו התקרחות שהינה אופיינית לגברים.
רמה גבוהה של טסטוסטרון אצל נשים נמדדת ביותר מ 70 ננוגרם לדציליטר.
יכולות להיות מספר סיבות לרמה גבוהה של טסטוסטרון אצל נשים, אם זה מצב רפואי של בעיות מולדות ביותרת הכליה, גידולים למיניהם ותסמונת השחלות הפוליציסטיות, או בעיות הורמונליות שונות מולדות או גנטיות.
כשיש לאישה בעיות עם אי סדירות המחזור החודשי, בעיות פריון או הופעה של סימני מין גבריים (וירליזציה) לרוב יבדקו האם מצב זה נובע מרמת טסטוסטרון גבוהה.
גם עלייה מהירה במשקל יכולה להצביע על רמות טסטוסטרון גבוהות כמו גם נטייה לסוכרת.

טסטוסטרון ברמה נמוכה

כשקיים חוסר בטסטוסטרון, זה עלול להביא למגוון של בעיות, רמה נמוכה של טסטוסטרון אצל נשים נמדדת בפחות מ 15 ננוגרם לדציליטר.
הורמון הטסטוסטרון מתקשר לבניית השרירים וליכולות ספורטיביות, סיבולת ואנרגיה גבוהה, פחות מדי ממנו יכול להביא להפחתת מסת השריר, ירידה בצפיפות העצם, ביכולת ובסיבולת ועייפות יתר.
בנוסף הוא קשור גם לליבידו ונשים הסובלות מחוסר בו עלולות לחוות ירידה בחשק המיני.
השפעה נוספת היא על המחזור החודשי, נשים שקיים אצלן חוסר בהורמון לרוב יסבלו מתסמונת קדם וסתית קשה יותר.
הסיבה לרמה נמוכה של טסטוסטרון היא בדרך כלל תהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף, הסרת השחלות בניתוח, מחלות שונות, שימוש באמצעים למניעת הריון כמו גלולות ומדבקות וגם שימוש בתרופות שונות כגון תרופות ליתר לחץ דם.
לרוב יבדקו רמת טסטוסטרון נמוכה כשהאישה תסבול מירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, ירידה באנרגיה ועייפות וירידה בסיבולת הגופנית.
גורמים נוספים לירידה בטסטוסטרון הם : נזק לשחלות בעקבות טיפולי כימותרפיה, טיפול הורמונלי באסטרוגן, טיפול בסטרואידים ובעיות בכליות.

טסטוסטרון ואי פוריות

כאמור, רמת טסטוסטרון גבוהה אצל נשים יכולה לגרום לבעיות פוריות עקב עודף פעילות אנדרוגינית.
אחת הסיבות העיקריות לאי פריון מתמשך אצל נשים היא תסמונת השחלות הפוליציסטיות, אצל רוב הנשים שסובלות מבעיה זו נמדדה רמת טסטוסטרון גבוהה.
כדי שיתאפשר הריון יש צורך בתהליך ביוץ תקין, כלומר שהביצית תבשיל ותהיה מוכנה להפריה. ההפרעה ההורמונלית גורמת לשיבוש בביוץ ובהבשלת הזקיק ולפעמים אף מונעת לגמרי את הביוץ עצמו.

השפעות נפשיות

מחקרים שונים הראו שלטסטוסטרון בגוף האישה יש גם השפעות ניכרות בכל מה שקשור למצב הנפשי, תוספי ההורמון יכולים להקנות לנשים תכונות "גבריות" למשל לעזור להן להיות אסרטיביות יותר ושאפתניות יותר.
זה יכול אפילו להשפיע על בחירת קריירה והתמודדות טובה יותר בסביבת עבודה גברית והכוונת ההתנהגות החברתית.
טסטוסטרון מתקשר גם להפגנת תוקפניות ורמת התחרותיות. למעשה הורמון זה יכול להסביר התנהגויות רבות שחלקן, מבלי ידיעה, משפיעות מאוד על נשים.
תכונות שליליות יותר של טסטוסטרון בנשים יכולות להיות עלייה באגרסיביות, הפחתת הרגישות לסביבה והרגש האימהי.
עם זאת, רמת טסטוסטרון נמוכה אצל נשים יכולה לגרום לחוסר באסרטיביות, התפרצויות כעס וזעם נטייה לכעסנות יתר, תגובות רגשיות מוגזמות ולדיכאון.
לעתים תסמיני דיכאון אצל נשים מאובחנים פשוט כהפרעת דיכאון כשלמעשה הם עשויים להיות קשורים לרמה נמוכה של טסטוסטרון, מבחינה סטטיסטית נשים סובלות יותר מדיכאון מאשר גברים, מה שמעיד שכנראה הבעיה הזו קשורה גם להורמונים.
גם ניהול נכון של לחצים יכול לסייע באיזון ההורמון, מדיטציה ותרגילי הרפיה ונשימה יכולים לחולל פלאים ברמת הפרשתו בגוף האישה.

בגיל המעבר

אצל נשים בטווח הגילאים שבין 45 ל55 יתחילו בדרך כלל תופעות של גיל המעבר שבו דועכת הפוריות.
תופעות אלו יכולות לפגוע משמעותית באיכות החיים ולגרום למחלות מסוגים שונים.
תסמיני גיל המעבר כוללים : גלי חום, חוסר אנרגיה, איבוד מסת שריר ונטייה לבריחת סידן.
אחרי גיל 50 רמת הטסטוסטרון אצל נשים צונחת בהדרגה בקצב של כ1% לשנה, למעשה טסטוסטרון ממשיך להיווצר בשחלות, אך בקצב של דעיכה. וכך בנוסף לתופעות גיל המעבר, נשים יחושו גם את תופעות הירידה בהורמון זה שכוללות : נטייה לדיכאון, עייפות, ירידה בחשק המיני, פגיעה בזיכרון וירידה כללית במוטיבציה.

טיפול תרופתי בחוסר איזון הטסטוסטרון

ישנן תרופות שונות לטיפול בבעיות הורמונליות שנגרמות מחוסר או עודף טסטוסטרון.
למשל התרופה אסטרטסט שמיועדת לטיפול בסימפטומים של חוסר בטסטוסטרון בגיל המעבר.
תרופות אחרות מיועדות להורדת ייצור הטסטוסטרון ולהן פעילות אנטי אנדרוגנית, כגון : ספירונולאקטון.

פתרונות טבעיים להעלאת הטסטוסטרון

עם זאת, כמו בהרבה מצבים בריאותיים שונים, גם לאיזון ההורמון בגוף האישה יש פתרונות טבעיים.
למשל, פעילות גופנית, אימוני כוח ושמירה על המשקל יכולים לעזור באיזון ההורמונלי. תזונה נכונה שעשירה בפירות וירקות יכולה גם היא לעזור.
בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על שינה טובה ורצופה ומספיק שעות שינה, גם לחשיפה מספקת לשמש יש השפעה חיובית על הפרשת הטסטוסטרון.
ישנם גם מזונות שונים שנחקרו ונמצאו בעלי יכולת להעלות את רמת הטסטוסטרון כמו : דג טונה, שעועית, אננס ועוד.

ההשפעה על החשק המיני

החשק המיני אצל נשים מורכב יותר מאשר אצל הגברים. הטסטוסטרון אצל הגברים גורם לדחף מיני גבוה יותר משל נשים.
כאמור, חוסר בטסטוסטרון עשוי להיות אחד הגורמים לירידה בחשק המיני הנשי, מחקרים הראו שתוספי טסטוסטרון יכולים לעזור בכך.
כיום נפוץ השימוש בכדורים, במדבקות טסטוסטרון או ג'ל שמורחים על העור. בעבר היה חשש לשיעור יתר אצל נשים שמטופלות בתרופות אלו, אבל היום נבדק מחקרית שאין בזה סיכון כלל, מינון ההורמון בתכשירים אלו נמוך מאוד ועומד על כ 2.5 מיליגרם ביום.
התוספים ניתנים במרשם רופא בלבד וזה מותנה בעריכת בדיקת דם מקדימה, חשוב גם לדעת שתוספים אלו אינם בסל התרופות כיוון שאין להם למעשה התוויה רשמית לטיפול בחשק מיני ירוד בנשים.
תוספי טסטוסטרון להעלאת החשק המיני לא משפיע על כל אישה באותה צורה, יש נשים שעליהן זה ישפיע יותר ויש כאלו שעליהן לא ישפיע כלל וכמו הרבה פעולות בגופנו, אנחנו לא באמת יודעים למה זה כך.

אז איזה פתרון מתקדם יש?

הורמונים זהים ביולוגיות המופקים ממיצוי של בטטת ים (בטטה מיוחדת הגדלה בעיקר ברחבי צפון אמריקה ) ההורמונים הללו זהים באופן מדוייק להורמונים המופקים מהשחלות/ מהאשכים ,כך שנוצר למעשה שיחזור הורמונלי מושלם.
ההורמונים הללו ניתנים לשימוש כקרם או קפסולות אבל מה שמשנה את "כללי המשחק" ומהווה פריצת דרך הוא ה pellet" " אותם הורמונים זהים ביולוגית דחוסים בכמוסה המוחדרת מתחת לעור ,ומשחררת את ההורמונים הדרושים בכמות ובזמן שצריך . כך שהגוף נמצא באיזון הורמונלי בכל רגע נתון .

לסיכום

למרות השם שיצא לו כהורמון גברי, לטסטוסטרון יש בהחלט השפעות חשובות מאוד על גוף האישה ועוזר לתפקודיו הכללים. אם מדובר בתפקודים פיזיים כמו : כושר גופני, התפתחות אברי המין, תפקוד מיני והריון, ותפקודים במישור הנפשי כמו : חשק מיני, שמירה על מצב רוח תקין, אסרטיביות ועוד.

חייגו 072-2744162 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

מאמרים נבחרים

עוד מאותו נושא