סוגי טרשת נפוצה

סוגי טרשת נפוצה Medium

תוכן עניינים

רבייב פארם מציעה גם לך טיפול להתמודדות עם סוגי טרשת נפוצה, אשר מלווה בסימפטומים המשבשים את חיי היומיום שלך. גישה טיפולית ייחודית המבוססת על מתן Bioidentical hormone בעזרת קפסולה תת עורית בשחרור איטי.

סיווגם של סוגי טרשת נפוצה הוא אחד האתגרים המשמעותיים שאתם מתמודדים חוקרי טרשת נפוצה, בתחומי המחקר הרפואי השונים. הגישה המקובלת היא כי סוגי טרשת נפוצה, כולם מאופיינים על ידי פגיעה בתפקודים נוירולוגיים משוללי הסבר קליני חלופי. אך הסוגים נבדלים זה מזה על פי מאפיינים סימפטומטיים, התהליכים ההתקפיים, ההחמרה והנסיגה, של ביטויי החולי של המחלה, והתקדמות הפגיעה התפקודית.

מחקרים העוסקים במיון סוגי טרשת נפוצה

סיווגם של סוגי טרשת נפוצה מקבל מעת לעת עדכונים אשר מושפעים מידע מצטבר ומחקרים בתחומים רבים. אולם עד כה מקורות וגורמי המחלה עדיין לא הוגדרו באופן חד משמעי. על אף ריבוי המחקרים בנושא זיהוי וסיווג סימפטומים ותופעות שונות ספציפיות אשר להן קשר מתאמי עם נוכחותה של המחלה. עדיין מקובלת הגישה אשר ממיינת את הסוגים של טרשת נפוצה על פי נוכחותם של הסימפטומים השונים, עוצמת הופעתם ותדירותם.

מיון זה במרבית המקרים, מבוסס על ניתוח מצבה התפקודי של מערכת העצבים. ובנוסף גם המצביע על הדרך הטיפולית להתמודדות עם סימני המחלה השונים.

ארבעת סוגי טרשת נפוצה עיקריים

כאמור חלוקה זאת מתבסס על נוכחותם של הסימפטומים וחומרתה ויציבות הפגיעה במערכת העצבים.
1.טרשת נפוצה התקפית הפוגתית – (Relapsing-Remitting MS – RRMS), מאופיינת בחוסר יציבות של הופעת הסימפטומים ובמקרים רבים אף החלמה מלאה ללא עכבות לאחר חלוף ההתקף. בסוג זה של טרשת נפוצה התקף הוא המאפיין הדומיננטי אך אינו מצביע על סוג הסימפטומים ועוצמת פגיעתם. כ-85% מחולי טרשת נפוצה מאובחנים בסוג זה.
בסוג זה נכללת גם טרשת נפוצה שפירה אשר מצביעה על מצבי פגיעה נוירולוגית מלווים החלמה מלאה ללא התקפים חוזרים.
רבים מהחולים שאצלם אובחנה טרשת נפוצה התקפית יחווה לאחר שנים החמרה שתהפוך לטרשת נפוצה מתקדמת משנית.

2.טרשת נפוצה מתקדמת משנית – (Secondary-Progressive MS – SPMS). מאופיינת בתהליך החמרה הדרגתי. סוג זה של טרשת נפוצה מופיע אצל אחוז גדול מהחולים בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית, בחלוף 5-10 שנים מהופעתו של ההתקף הראשון. המתקדמת המשנית שונה בכך שהיא מאופיינת בשיבושים והפרעות תפקודיות שאינן נעלמות כליל ואף הולכות ומחמירות עם הזמן. סוג זה של טרשת נפוצה מצביע על סיכוי גבוה ביותר להתפתחותה של נכות תפקודית משמעותית.

3.טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית – (Primary-Progressive MS – PPMS). מאופיינת בתהליך החמרה הדרגתי בשיבושים התפקודיים וחריפות הסימפטומים ללא הפוגות והחלמה. סוג זה אינו נפוץ ומאפיין כ-10%מהחולים.

4.טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית התקפית – (Progressive-Relapsing MS PRMS). מבין סוגי טרשת נפוצה סוג זה של מאופיין בשלבי החמרה משמעותיים המופיעים כהתקפי החמרה של הסימפטומים ללא תהליך הפוגה או החלמה כלשהי. זהו סוג נדיר למדי של המחלה.

מעוניינים לשמוע על הפתרון החדשני שלנו להקלה על כאבים, לקבלת שיחת ייעוץ מנציג רפואי לגבי הטיפול ללא תשלום.

התקשרו עכשיו

מחקרי בתחום הנוירולוגיה למיון טרשת נפוצה

חשוב לציין כי במחקרים חדשים אשר עוסקים בסיווג ומיון טרשת נפוצה על רקע תופעות ופגיעות תפקודיות נוירולוגיות ואשר מתייחסים למידע המופק מגרפים של הרשת העצבית המעורבת בתהליכים הנצפים. הוסיפו סוגי טרשת נפוצה הנבדלים מרשימה המקורית של הארבע.

לדוגמא: מחקרים נוירולוגים אלה מדגישים את קיומם של תסמונת מבודדת קלינית (CIS) שניתן לכלול בהם מצבים של דלקת עצבים אופטית, פרסטזיה, פרזיס, עייפות שניתן להבחינה מטרשת נפוצה התקפית הפוגתית.
בכל מקרה גם מחקרים מתקדמים אלה אין בכוחם להציב כלי ניבוי בר תוקף וחד משמעי לגבי הסיכוי לחולי עתידי. גם מחקרים אשר עוסקים במיון טרשת נפוצה על פי רמות פגיעה וניוון באזורי המוח השונים כגון התלמוס או מחקר הבוחן שינויים ותהליכי ניוון בחומר האפור התת-קורטיקלי. מצביעים רק על כיווני מחקר אפשריים למיון סוגי טרשת נפוצה ודרכי התמודדות וטיפול, אך עדיין אין כוח הניבוי שלהם חזק דיו.

מיון סוגי טרשת נפוצה מתוך הגישות הרב מערכתיות

מחקרים רבים אשר מתבססים על גישה מערכתית רב תחומית מצביעים על כך כי קיימת קורלציה ובמקרים מסוימים קשר סיבתי בין שבושים או שינויים בתפקודי המערכת ההורמונלית ושינויים או פגיעה בתפקודים נוירולוגים ומערכת העצבים.

מחקרים אף הצביע על כך כי להתערבות קלינית בפקודים הורמונליים השפעה על תפקודים נוירולוגיים.
מחקרים רבים אשר מתבססים על גישה מערכתית רב תחומית מצביעים על כך כי קיימת קורלציה ובמקרים מסוימים קשר סיבתי, בין שיבושים או שינויים בתפקודי המערכת ההורמונלית ושינויים או פגיעה בתפקודים נוירולוגים ומערכת העצבים.

בשנים האחרונות מתעוררות שאלות מחקריות רבות המבקשות לבחון ולנסות לאתר שיבושים או שינויים תפקודיים במערכת ההורמונלית. שינויים הנובעים מתהליכים צפויים שהשפעתם ישירה וידועה, לצד תהליכים שהשפעתם עקיפה ולעיתים אף נסתרת. התמודדות עם שאלות מחקריות אלה. ומחקרים שנערכו (בעיקר בארה"ב) אף הצביע על כך כי להתערבות קלינית בתפקודים הורמונליים השפעה ישירה על תפקודים נוירולוגיים ובעיקר על עצירה ומניעה של תהליכי פגיעה בתפקודים אלה.

המידע במאמר מבוסס על פי מחקרים שפורסמו בארה"ב.

חייגו 072-2744162 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

מאמרים נבחרים

עוד מאותו נושא