טרשת נפוצה תוחלת חיים

טרשת נפוצה תוחלת חיים Medium

תוכן עניינים

האם טרשת נפוצה משפיעה על תוחלת החיים? טרשת נפוצה אינה נחשבת למחלה ממארת אשר גורמת למוות באופן ישיר. יחד עם זאת, לאורך השנים התפרסמו מחקרים רבים מהם עולה כי ממוצע תוחלת החיים של חולי טרשת נפוצה, נמוך באופן משמעותי ממוצע תוחלת החיים, באוכלוסייה הכללית. עם זאת, ניתן לראות כיצד לאורך השנים תוחלת החיים הממוצעת של אנשים עם טרשת נפוצה עולה בהתמדה והפער בהשוואה לאוכלוסייה הכללית הולך וקטן, וזאת בזכות אבחון וטיפול נכון לאחריו.

גורמי מחלה, השפעה על טרשת נפוצה ותוחלת חיים

טרשת נפוצה נגרמת כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים המרכזית. שיבוש תפקודי המנגנון האוטואימוני. המשמעות היא שהמערכת החיסונית של הגוף תוקפת בטעות רקמות הגוף עצמו. תהליך פגיעה עצמוניות זאת במערכת העצבים, מהווה גורם ישיר להופעת סימפטומים המאפיינים טרשת נפוצה אשר משפיעה על תוחלת החיים.
התפתחות המחלה מאופיינת בפגיעה הדרגתית במעטפות המיאלין המבודדת את סיבי העצבים. פגיעה בחומצת השומן מיאלין המבודדת את תא העצב. פגיעה אשר משבשת, מונעת או מעוותת את תהליך ההעברה העצבית הבין תאית במערכת העצבים המרכזית.
גורמים נוספים התורמים להופעת המחלה הינם משתנים גנטיים, ויראליים וסביבתיים. טרשת נפוצה שכיחה פי 2 אצל נשים מאשר גברים, הגיל הממוצע לאבחון הוא 31-33 שנה. פחות מ 4% מהחולים מפתחים את המחלה בילדות, כך שלעיתים רחוקות טרשת נפוצה מאובחנת אצל ילדים או זקנים.

טרשת נפוצה אינה נחשבת מחלה תורשתית, ההורים אינם "מעבירים" את המחלה לילדיהם. עם זאת, יתכן וקיימת השפעה תורשתית על קיומם של גורמי סיכון לפתח טרשת נפוצה. מחקרים הצביעו על כך קיימת שכיחות נמוכה של המחלה בקרב אוכלוסיות מסוימות, לעומת שכיחות גבוהה בהופעת טרשת נפוצה בקרב אוכלוסיות מובחנות אחרות.
לדוגמה: המחלה נפוצה הרבה יותר אצל אנשים ממוצא אירופאי מאשר מוצא אנשים שמוצאם מאפריקה או אסיה. דוגמה נוספת היא גורמים חיצוניים עולה במקרים בהם נגועים במחלה בני אותה משפחה. יש לזכור שלרוב בני משפחה חולקים סביבה ואורח חיים דומה. על-כן קיימת היתכנות שהמחלה מקורה במשתנים סביבתיים ולא תורשתיים.

משתנים סביבתיים העלולים להשפיע על התפרצות המחלה
משתנה גיאוגרפי וההשפעה על טרשת נפוצה
משתנה סביבתי עיקרי הינו המיקום הגיאוגרפי. שכיחות המחלה אינה אחידה ברחבי העולם ומתאפיינת מבחינה גיאוגרפית בשלושה אזורי תדירות:

שכיחות גבוהה – אזורים נרחבים באירופה וכן ברוסיה, קנדה, צפון ארה"ב, דרום-מזרח אוסטרליה וניו-זילנד.
שכיחות בינונית– דרום ארה"ב, מרבית אוסטרליה, דרום אפריקה, דרום אגן הים התיכון, סיביר, אוקראינה וחלקים מאמריקה הלטינית.
שכיחות נמוכה– באזורים נרחבים באסיה, אפריקה ואף בחלק הצפוני של דרום אמריקה.

משתני זיהומים ומשתנים ויראליים המשפעים על טרשת נפוצה
משתנים נוספים אשר משפיעים על הופעת טרשת נפוצה ומכאן על תוחלת החיים הינם גורמים ויראליים וזיהומים. נגיפים יכולים להשפיע הן על הופעת המחלה והן על מהלכה החמרתה. משתנים אלה באים לידי ביטוי בקשר בין זיהומים ויראליים והתפתחות התקפי מחלה ודרגת החמרתה. מודלים של המחלה בבעלי חיים והיכולת של נגיפים לתקוף את מערכת העצבים ולגרום לנזק למעטפות המיאלין.
יחד עם זאת, לא זוהה עד היום, נגיף אשר גורם גורם ישירות להתפרצות טרשת נפוצה, אולם במספר מקרים, זיהומי מוח וחוט שדרה על ידי נגיפים גורמים לתחלואה מלווה בסימפטומים אשר יכולים לחקות את תסמיני המחלה. ניתן להצביע על כך כי כאשר נוכח גורם זיהומי או ויראלי בגרימת טרשת נפוצה, תוחלת החיים אכן נפגעת.

טרשת נפוצה הארכת תוחלת החיים
טרשת נפוצה לא נחשבת למחלה קטלנית אך היא מחלה כרונית אשר דורשת טיפול לכל החיים. רוב החולים במחלה זוכים כיום ליהנות מאורך חיים הזהה כמעט לחלוטין לזה של אדם בריא. רק 10% מהחולים מתים לאורך השנים כתוצאה מסיבוכים הקשורים במחלה. מניעת החמרה במחלה קשורה באופן ישיר לזמינות אפשרויות טיפול בטרשת נפוצה.
חולים הלוקים בה זקוקים לטיפול בעל השפעה ארוכת-טווח. טיפול עם פרופיל בטיחותי, שאינו מכביד ואינו גורם לתופעות לוואי מסוכנות ובלתי הפיכות. כיום תוחלת החיים הממוצעת של החולים בטרשת נפוצה הינו 7 שנים פחות מזו של אנשים בריאים, ולכן ישנה חשיבות עצומה לטיפול מוקדם בעל השפעה ארוכת טווח גם מבחינת הישרדות המטופל.

המידע המופיע במאמר מבוסס על פי מחקרים שפורסמו בארה"ב.

חייגו 072-2744162 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

מאמרים נבחרים

עוד מאותו נושא